HeLpHeRe - Free Css ve Paralı Css Tasarım ve Tr.gg Yardım Destek Sitesi
Edebiyat
Edebiyat Nedir?Düzenleyen, Gizli İlimler Admin.
Türk Dili ve Edebiyatı Ders Notları'ndan
Edebiyat: Arapça bir kelimedir. Terbiye, güzel ahlak, davet manalarını içerir. İslamiyet'le beraber bütün ilimleri içine alan bir kavram haline gelir. Lügat (sözlük), sarf (dil bilgisi), iştikak (kelime türetme), maani (anlam bilgisi), inşâ (nesir), hat (güzel yazı) ve imlâ; Ahmet Cevdet Paşa'nın Ulûm-ı Edebiyye eseri içine aldığı dallardır. Recaizade Mahmut Ekrem'in "Tâlim-i Edebiyye"si ile edebiyat kelimesi ilk defa batılı anlamlar taşımaya başlar. Bu anlamlar bazı batılı şairlerin edebiyatın estetik yönü üzerinde durmaları ile başlar.Örneğin;
X Namık Kemal --> Faydacılık
X Fuat Köprülü -> Hakikatçilik
SONUÇ = Burjuva tipi <-------------------> Edep ihtiyacı
Şiir Nedir?
Şiir: Sözlükte bilmek, tanımak, kavramak anlamlarına gelmektedir. Bir sözün şiir olabilmesi için sadece vezinli ve kafiyeli olması yeterli değildir. Aynı zamanda sözün güzel olması lazımdır. Mensur olduğu halde halde güzel olan bir söz de şiirdir. Muallim Naci şöyle der: "Şiir,edebiyatın en güzel parçalarıdır.Bu halde şiir, edebiyattan bir kısm-i hâl olmuştur." Şiir denince sözün mutlaka manzum olması lazım gerekmez. Meselâ Fuzuli'nin SELAM VERDİM RÜŞVET DEĞİL DİYE ALMADILAR cümlesi pekâlâ bir şiirdir. Fakat Sabit'in HİSSE YOK MU O SÖĞÜŞTEN BİZE, BİR PARE MEDET mısraı şiir namına alınamaz. O halde nedir şiirin tarifi? En güzel tarifi Edebiyat hocamız Atilla Bey vermişti. Şiir, Liseli bir delikanlının ders çıkışı koridorda rastladığı dilber-i âhûya hayranlıkla bakıp," vay be..şiir gibi kız" tanımında gizlidir. Sonuç olarak söylemek gerekirse, çoğunluğun yanıldığı üzere şiir, kağıtlara geçmiş bir cümleler bütünü olmaktan çok insanın güzellikleri seçmekteki zekasıdır. Şiirin "şuur" kökünden türediğini düşünürsek,insan şuurunu bir deprem derecesinde sarsacak her etkiye şiir diyoruz.
Şiir ve Nazım
Nazım: Sözlükte dizmek manasına gelir. Şu halde nâzım, "nazım dizen"; manzûm da "dizilen" anlamına gelmektedir. Edebiyatta, sözü ölçülü ve kafiyeli kullanmak anlamındadır. Böylece her vezinli ve kafiyeli söz nazımdır. Edebiyatımızda 19.yy e kadar nazım aynı zamanda şiir anlamında da kullanılmıştır. Nazım ile şiirin arasındaki farkı ilk ortaya koyan Muallim Naci'dir.
Şiirin Unsurları
Şiir = Ahenk + Estetik düşünce (Bedii tefekkür) + Nazım Şekli (Form)
Ahenk = Armoni + Ritim
Armoni = Asonans + Aliterasyon
Ritim = Vezin + Kafiye + Redif
Bedii tefekkür (Estetik düşünce) = Duygu + Hayâl + Fikir + Dil
Ahenk : İfade edilenlerin tek tek, parça parça ve bütün halinde kulağa güzel gelecek şekilde seçilmesi, bir cins mûsikîye yol açmasıdır. Ahenk, tenafür-u hüruf harflerin nefret uyandırması) ile ortadan kalkar.
Tenafür-u Hürûf : Yan yana gelen ses,hece ve kelimelerin kulağı rahatsız etmesidir.Örneğin "çürütülerce" kelimesinde ç - r - t - l - r - c harflerinin âhengi bozması gibi
Armoni : Çeşitli sesler arasındaki uyumdur. Şiirde asonans ve aliterasyondan meydana gelir.
# Asonans : Şiirde sesli harflerle oluşan ses güzelliğidir.
Örnek: Ne şair yaş döker ne âşık ağlar
Aliterasyon: Sessiz harflerin benzeşmesiyle meydana gelen ses birliğidir. Örnek:
"Namluya dayanır, yola çıkarsın
Duruşun,bakışın yaman be Ali!"
Ritim: Seslerin uzunluk,kalınlık ve darlık yönüyle benzeşmesiyle müziğin dalgalar halinde yayılmasıdır.
Bedii Tefekkür : Güzelliğin insan rûhundaki teşhiri,güzel olanın meydana geliş şartları ve oluşumu üzerine çalışmalar yapan disiplin, estetik adını taşır.Estetik,kişisel ve toplumsal nitelikte seviyeli bir zevkin ifadesi olan güzellik duygusudur. Güzel ve güzellik kavramları hem hareket noktası hem de hedef almasıyla oluşan fikrî gayret (tefekkür),bu kavramlar dışında oluşan tefekkürden pek tabii farklıdır.Genel olarak sanatkârâne faaliyetin mahsulleri özel olarak da şiirde bir estetik (bedii) tefekkür kompozisyonudur. Estetik tefekkür, şu yapı içinde oluşur: Duygu + Hayâl + Fikir + Dil
X Şiirde mutlak güzelliği bulma akımıdır.
X Romantizme tepki olarak doğmuştur.
X Realist ve natüralist izler taşır.
X Sadece şiirde görülür.
X Plastik güzelliklere, egzotik güzelliklere ve geleneklere ilgi duyan bir akımdır.
X Duygusuzluğu, tabiatı ve şekil mükemmeliyetçiliğini esas alır.
Temsilcileri: Franz Kafka, Stefan Mallerma, Lökant Lee, Tevfik Fikret , Cenap Şehabbettin , Yahya Kemal , Yakup Kadri.
X Duyguları sembolle anlatma anlayışıdır.
X Parnasizm'e tepki olarak doğmuştur.
X Kelimelerin musikisi ve kelimelerin yardımıyla duyguların en küçük parçasına inmeyi amaçlayan bir akımdır.
X Sembollerle yazılan şiiri yorumlamak okuyucuya aittir. Okuyucu ne anlıyorsa şiirin vermek istediği odur.
X Eşya, bir ses perdesi arkasından seyredilmeli, ve hayalimiz onu nasıl görüyorsa öyle kabul edilmelidir.
X Karanlık, fısıltı, akşamın kızıllığı, alacakaranlık, terkedilmiş park, durgun sular, sudaki gölge... sembolistlerin kullandığı sessizlik unsurlarıdır.
X Sanatçı, gördüklerini kendi algılarına göre fakat bizde estetik heyecan uyandıracak şekilde ifade etmelidir. Şiir, içimizde ürperti meydana getirmelidir.
X Şiir, anlaşılmak için değildir.Onun, kişiye göre değişen bir iç yapısı vardır, özneldir. Bu öznellik, hem okuyucu hem de şairden gelir.
X Duygunun anlatımına uygun düşen kelimeler seçilmeli , bunlar kendi aralarında musiki ahengi oluşturmalıdır. Bunun için de serbest nazım denenmelidir.
Temsilcileri: Bodler, Stefan, Mallerma, Rinbout, Wayt, Gurch, Cenap Şahabettin, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Muhip Dıranas.
X Dış dünyaya ait gözlemleri iç dünyada meydana gelen ruh hallerine göre yansıtmaya ve manzaranın sert gerçeğini silik renkler altında gidermeye çalışan bir akımdır.
Temsilcileri: James George, Wilke, Hopkins; Ahmet Haşim ve Cenap Şahabettin'dir.
X Fransızca bir kelime olan "klass" tan türetilmiştir.
X 17.yy de Yunan ve Latin yazarların eserlerini örnek kabul eden Fransız yazarların oluşturduğu edebi akımdır.
X Konular gerçektir.
Konular tabiata ve insan huyuna uygundur.
X Davranışlar aklın denetimindedir.
X Dil,anlayışa göredir. İnce ve seçme bir dildir.Kaba ve bayağı kelimeler kullanılmaz. Buna rağmen anlatım açık ve sadedir.
X İnsanın dış yapısına ve görülebilen bozuklara hiç önem vermemişlerdir.İnsanı aklın emrinde ideal ve ruhuyla mükemmel bir varlık olarak kabul etmiştir.
X Üç birlik kuralı vardır.
Temsilcileri: Corney, Fonten Jn Patti, Molier, Jon Rosin, Decort, Lessing, Servantes, Bacom; Yusuf Kamil, Ahmet Gedik Paşa, Şinasi, Recaizade Mahmut Ekrem, A.Hamit
X 18.yy de Avrupa'da; edebiyatta, felsefede, sanayide ve politikada belirli kuralların ve kalıpların dışına çıkan; duygu,hayal ve içgüdüye önem veren hareketin adı olmuştur.
X Davranışlara akıldan çok hayal ve duygularla yön verme veya duyguculuk şeklinde tanımlanabilir.
X Klasizm'e tepki olarak doğmuştur.
X Aklın denetiminden kurtulmak ve ilhamlara sonsuz yer ayırmak lazımdır.
X Şiir; coşkunluk, sevgi ve aşırı samimiyettir,
X Şair, hiçbir sınıf tanımadan, kurallara boyun eğmeden, içinden geldiği gibi yazmak zorundadır.
X Temel düşünceleri: tabiat sevgisi, karşıtlık, karakter, marazilik, dramatizm, milli tarih ve yerli motifler, tasvircilik.
Nazım Biçimleri ve Türleri
1. DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ
NAZIM BİÇİMLERİ
MISRA
BEYİT
BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
GAZEL
KASİDE
MESNEVİ
KITA
MÜSTEZAT
BENTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
TEK DÖRTLÜKLER
RUBAİ
TUYUĞ
MUSAMMATLAR
DÖRTLÜLER
MURABBA
ŞARKI
TERBİ
BEŞLİLER
MUHAMMES
TARDİYE
TAHMİS
TAŞTİR
ALTILILAR
MÜSEDDES
TESDİS
DİĞERLERİ
MÜSEBBA
MÜSEMMEN
MÜTESSA
MUAŞŞER
TERKİB-İ BEND VE TERCİ-İ BEND
NAZIM TÜRLERİ
TEVHİD VE MÜNACAT
NAAT
MERSİYE
MEDHİYE
HİCVİYE
FAHRİYE
EK
NAZİRE
TEHZİL
TAZMİN
BAHR-I TAVİL
HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ
1.HECE ÖLÇÜSÜYLE YAZILAN HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİM VE TÜRLERİ
A.ANONİM HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ
MANİ
TÜRKÜ
B.AŞIK EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ
KOŞMA
DESTAN
SEMAİ
VARSAĞI
C.AŞIK EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ
GÜZELLEME
TAŞLAMA
KOÇAKLAMA
AĞIT
D.TEKKE EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ
İLAHİ
NEFES
NUTUK
DEVRİYE
ŞATHİYAT-I SOFİYANE
2.ARUZ ÖLÇÜSÜYLE YAZILMIŞ HALK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ
DİVAN
SEMAİ
KALENDERİ
SELİS
VEZN-İ AHAR
YENİ TÜRK ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ
NAZI BİÇİMLERİ
DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ
SONE
TRİYOLE
ÇARPRAZ UYAK
SARMA UYAK
ÖRÜŞÜK UYAK
DÜZ UYAK
HALK ŞİİRİNDEN ALINAN NAZIM BİÇİMLERİ
SERBEST DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ
A.EŞİT DÜZENLİ BİÇİMLER
ÜÇLÜLER
DÖRTLÜLER
BEŞLİLER
KÖPRÜLER
ALTILILAR
YEDİLİLER
SEKİZLİLER
B.KARIŞIK DÜZENLİ BİÇİMLER
C.SERBEST NAZIM
DİVAN ŞİİRİNDEN GELİŞTİRİLEN NAZIM BİÇİMLERİ
NAZIM TÜRLERİ
LİRİK ŞİİR
PASTORAL ŞİİR
DİDAKTİK ŞİİR
EPİK ŞİİR
Bedî, Belagat, Beyan ve Mani Nedir?
Belagat: Arapça bir kelimedir.Avrupa dillerindeki "retorik" kelimesinin karşılığıdır. Sözlük mânâsı; ulaştı, kâfi geldi, murâda erdi anlamlarına gelir.Sözün kâlin durumuna uygun durumuna olarak söylenmesidir. Belagatta açıklık ön plandadır. Maani, beyân, bedii, kavramlarını içine alan bir ilimdir. Fahrattin Râzi, belagatı şöyle tanımlar: "Sözün sahibinin kalbinde olan maananın özünü usandırıcı uzatmadan sakınmak şartıyla ifâde eden ibâredir." Bu ilmi bütün detaylarıyla ilk defa sistemleştiren büyük Türk dilcisi Sekkakî'dir.
Maani: Sözün hâl ve şartlarına uygunluğunu sağlamaktır.
Beyan: Sözü en açık şekilde ifâde etmektir.
Bedî: Sözün sanatlı ve süslü olmasıdır.
Poetika Nedir?
Poetika: Şiirin ne olduğu, ne olmadığı, nasıl vücut bulduğu ve hatta nasıl inceleneceği üzerine fikir yürüten yazılara poetika denir. Şiir sanatı (art poetique) ile ilgili dünyada ilk olarak Aristo'nun "Poetika" adlı eseriyle ortaya koyduğu bilinmektedir (Doğu iddiasına göre ise Hz.Adem). Ayrıca Periatrios'un, Borrion'un, Sainte Beuven'in, Boddler'in, Vallery'nin,Verlay'ın da poetikaları yaygın bir üne sahiptir.
Bizde ise durum şu şekildedir:
Divân Edebiyatı şairleri tarafından divanlarda, mesnevi ve şuara teskirelerinde poetika ile ilgili oldukça geniş miktarda malzeme vardır. Ancak bu malzemeler dağınık bir şekilde bulunduğundan divân şairlerimizde poetik görüşlerin zayıf olduğu şeklinde yanlış bir kanaat oluşmuştur. Tanzimattan sonra Ekrem, "Tâlim-i Edebiyat"ında; Naci, "Istılah-ı Edebiyye"sinde; Fikret, "Edebi Müsâhabeler"inde şiirle ilgili görüşler ortaya atmaya başlar. Ancak batılı anlamda poetika, Ahmet Haşimin "Şiir Hakkında Bazı Mülâhazaralar" adlı eseridir. Yahya Kemal, "Edebiyata Dâir"de; Necip Fâzıl, "Çile"sinin sonunda; Orhan Veli, "Garip"in önsözünde; Cahit Sıtkı, "Ziya'ya Mektuplar"ında; Salah Birsel, "Şiirin İlkeleri"nde; Suut Kemal Yetkin, "Şiir Üzerine Düşünceler"inde; Kaya Bilgegil, "Cehennem Meyvası"nda; Sezai Karakoç, "Şiir ve Medeniyet"te poetik görüşlerini dile getirmişlerdir.
Bugün 7 ziyaretçi (10 klik) kişi burdaydı!